Waar steek je marketingbudget in? Is geprinte Direct Mail nog wel rendabel? Online is sneller en goedkoper toch? Gelukkig zien we elke dag relaties die een meer genuanceerde mening hebben. Met opvallende mailingen prikkelen zij hun doelgroep.
Elk voordeel heeft z'n nadeel
Ik ben de laatste die de kracht van online communicatie zal ontkennen. Het is lekker snel, meetbaar en relatief voordelig. Misschien is het enige nadeel wel dat het daarom zo veel ingezet wordt in de marketing. Merken en boodschappen rollen over elkaar heen. Daardoor valt het niet mee om op te vallen tussen al die anderen. De voordelen van online communicatie vormen op deze manier ook een beetje het fundament voor de nadelen.
Kies niet maar doe het allebei
Offline kan online versterken. Een opvallend mailpack of kleurrijke selfmailer vraagt om aandacht in de post. In onze overvolle mailboxen valt een marketing uiting nauwelijks nog op.
Ik weet niet hoe het met jou is, maar als ik een opvallende mailing in de post krijg van één van m'n leveranciers, open ik die altijd. Dat is met de mails en nieuwsbrieven die in de mail ontvang wel anders.
Als ik een leuke mailing via de post ontvang gebeuren en vaak een aantal dingen:
• De mailing wordt geopend.
• Blijft vaak op tafel of m'n bureau liggen.
• Voelt 'waardevol'.
• Wordt nog eens opnieuw bekeken.
• Als mijn interesse is gewekt dan zoek in online meer informatie.
Hoe offline en online elkaar kunnen versterken
Een geprinte Direct Mail is een prima middel om de aandacht van je potentiële klant te trekken. Dat je die klant vervolgens online verder wil verleiden om daadwerkelijk te kopen is logisch.
Voor het trekken van de aandacht is online niet in alle gevallen het beste middel. Bovendien wordt geprinte (offline) communicatie als betrouwbaar beleefd en blijft de boodschap beter hangen. Kies die geprint DM uiting dus maar eens wat vaker als uitgangspunt voor je campagne. Met QR codes kun je de klant in een klik op de juiste plek op je website brengen. Is het ineens ook weer meetbaar
Offline is aandacht
Een goeie DM kan als een cadeautje voelen. Een leuk verpakte boodschap blijft hangen in de gedachten van mensen. Vaak blijft de DM letterlijk hangen of liggen op de werkplek. Het is aandacht en dat is uiteindelijk wat je wil. Leuke voorbeelden genoeg die je inspiratie bezorgen.
Wat kost dat?
We willen altijd graag weten wat iets kost. In dit geval is dat niet de goeie vraag. Waar het om gaat is wat het oplevert. Je kunt schieten met hagel en voor weinig geld duizenden e-mails versturen. Het versturen van een gedrukte DM kost je een veelvoud.
De vraag is echter, wat levert het op?
We verstuurden al mailingen waar de kosten ver boven de 10 euro per ontvanger lagen. De klant legde ons uit dat ze uit de afspraken die ze konden plannen een flinke conversie haalden. Een afgesloten contract leverde een substantiële omzet op. Die 10 euro was dus helemaal niet relevant.
Wat levert het op?
Het gaat er dus om wat een direct mailing je op gaat leveren. Als je pleisters verkoopt dan adviseer ik je niet om een Direct Mail van enkele euro's per stuk aan consumenten te verzenden. Als je diezelfde pleisters graag in de schappen van de supermarkten of drogisten wil en je hebt een database met de inkopers van die clubs? Dan zou ik zeggen doe niet te zuinig en stuur een opvallende mailing die ze niet snel vergeten. Bel die mailing vervolgens na. Je hoeft ze niks uit te leggen als je ze aan de lijn krijgt. Ze weten namelijk dat 'u van die mailing bent'. Dan heb je een gesprek en ben je op weg. Was je met een mailtje niet gelukt...
Wie gaat je helpen?
Misschien speel je met de gedachten ook een Direct Mail te versturen. Heb je een compleet uitgewerkt verhaal en zoek je een partij die het voor je kan regelen dan heb je die nu gevonden. Ik wissel graag met je van gedachten over de aanpak en mogelijkheden. We checken je database, drukken, printen en doen de handling. De voorbeelden laten al zien dat het verder gaat dan alleen een briefje in een envelop. Dus daag ons maar uit.
Als je wel een leuk idee hebt maar nog geen uitvoerbaar concept dan helpen we je ook verder. Binnen de club zitten er creatieven die vorm geven aan je idee en als je 'geen idee' hebt bedenken ze die ook voor je.
Op onze bizzprint.blog website vind je alvast meer inspirerende voorbeelden.
Nieuwsgierig naar wat Bizzprint voor jou kan betekenen? Bel Lourens, Marco of Egge om van gedachten te wisselen.
Terug naar het overzicht