DE KRACHT VAN DIRECT MAIL

Dit filmpje die we tegenkwamen op de website van Post.nl willen we graag met je delen. Hierin vertelt Eveline Jansen van Smartphonehoesjes.nl over haar ervaring met het inzetten van DM. Smartphonehoesjes.nl gebruikte voorheen vooral de online kanalen voor haar marketing maar haalde mooie resultaten uit het inzetten van een Direct Mail campagne.

 

Het verhaal achter deze actie
Corona was voor Smartphonehoesjes.nl aanleiding om goed na te denken over hoe ze mensen die veel thuis zijn op een positieve manier konden bereiken. Eveline: “We hebben besloten een kortingscoupon van 20% aan te bieden en deze via direct mail te verspreiden. Om naast de klant ook de postbezorger in het zonnetje te zetten, hebben we een bedankkaartje meegestuurd die mensen aan hun voordeur konden hangen. Met een bedankje voor het feit dat men zelf de deur niet uit hoeft om het pakketje ergens op te halen."

Eveline vervolgt: “Offline was nieuw voor ons toen we ervoor kozen om mensen op hun huisadres te benaderen. We weten haarfijn wat online kanalen voor onze business betekenen, maar met direct mail hadden we geen ervaring. Onze eerste directmailcampagne was gelijk succesvol, omdat we zagen dat we mensen bereiken die we met onze online kanalen niet bereiken. Deze ervaring maakt dat direct mail inmiddels een vaste plek in onze mediamix inneemt.”

Een slimme effectmeting heeft Smartphonehoesjes.nl geleerd dat de direct mail ruim 8.000 directe orders heeft opgeleverd. Eveline: “De kosten die we voor deze directmailcampagne hebben gemaakt, hebben we factor drie terugverdiend. Echt een geweldig resultaat!’

Wat kunnen we leren van dit verhaal?
We horen van Eveline dat de marketingfocus van haar bedrijf vooral lag op de inzet van online kanalen. Mede door de situatie rondom Corona besloten ze te zoeken naar een andere manier om hun doelgroep te bereiken. De slimme inzet van een kortingsactie en de ludieke opzet van de direct mailing bleek succesvol te zijn.

Combineer offline met online
Het is prima mogelijk om een offline en online te combineren. Zo kun je met de inzet van QR-codes op jouw direct mail direct linken naar je website of webshop. Met het inzetten van kortingscodes of het maken van een specifieke landingspagina op je website kun je bovendien de respons op jouw direct mail exact meten.

ROI
Staar je bij het inzetten van Direct Mail niet blind op de kosten. Focus vooral op de ROI van jouw actie. Wat levert de Direct mail je op aan respons? Bereik je een doelgroep die je online minder makkelijk kan benaderen? Wat draagt de Direct Mail bij aan de merkbeleving en wat brengen de nieuwe contacten je aan omzet? In veel gevallen verdien je de investering in Direct Mail meer dan terug en trek je de conclusie dat Direct Mail niet mag ontbreken in jouw marketingmix.

Probeer het zelf
Het is dus zeker de moeite waard om eens te proberen wat de inzet van Direct Mail in jouw marketingmix je oplevert. We denken graag met je mee over de opzet van jouw Direct Mail. Zo kunnen we samen werken aan een succesvolle actie die je meetbaar resultaat brengt. 

Lees hier meer over de impact die je kunt maken met Direct Mail


Naar onze blog

 

 

*Bron voor deze blog: Post.nl